Hoe de juiste therapeut voor u te selecteren

Hoe de juiste therapeut voor u te selecteren

maart 26, 2019 0 Door admin

 

Het is niet eenvoudig om een ‚Äč‚Äčgoede therapeut te vinden. Therapie kan ongelooflijk kostenbesparend zijn, ten eerste, afhankelijk van de verzekeringsdekking. Dan zijn er planningsbeperkingen (het is moeilijk om een ‚Äč‚Äčtherapeut te vinden met open uren als je een traditionele 9-tot-5 werkt), locatievoorzieningen, algemene tijdbeperkingen en proberen om uit te zoeken of de persoon die je morst al dan niet jouw shit naar is de juiste om je te helpen bij het uitpakken en opnieuw inpakken.

Er zijn ook honderden verschillende soorten therapie√ęn, wat een hele uitdaging is als je niet zeker weet wat voor soort het beste werkt, naast een hele reeks verschillende categorie√ęn van professionals in de geestelijke gezondheidszorg, die allemaal met verschillende inloggegevens en training komen. Het is veel om te navigeren, vooral als je een first-time client bent. Hier zijn enkele tips voor het selecteren van de juiste soort hulp.

Welke therapie heb ik nodig?

Er zijn veel verschillende soorten therapie√ęn en professionals in de geestelijke gezondheidszorg hoeven niet per se een benadering van het ene type past te gebruiken. Als u bijvoorbeeld last heeft van een gegeneraliseerde angststoornis of depressie, kan uw therapeut tijdens uw sessies een combinatie van behandelingen gebruiken. Maar laten we een paar van de meest voorkomende opties bekijken:

Cognitieve gedragstherapie (CGT) :

CGT is een veel voorkomende behandeling die zich richt op het kijken naar bepaalde gedragspatronen en het bedenken van een soort van game-plan om ze te verbreken. “Het probeert je te helpen je gedrag te veranderen door anders over je situatie te denken”, zegt Ryan Howes, PhD., Een klinisch psycholoog in Pasadena, Californi√ę. “Dus, bijvoorbeeld, als je angstig wordt om je baas op het werk te confronteren, of als angst je stopt met bewegen, kan CBT je helpen dat te herschrijven. In plaats van te denken aan alle vreselijke dingen die kunnen gebeuren, helpt het je om positieve resultaten te bedenken. ‘

CGT-therapie is meestal van korte duur – uw therapeut helpt u een specifiek doel te bepalen en zal dan met u samenwerken om uw emoties te reguleren en nieuwe persoonlijke copingstrategie√ęn te ontwikkelen. Het kan vooral goed zijn voor de behandeling van angst en depressie.

Psychodynamische therapie√ęn :

Psychodynamische therapie√ęn zoals psychoanalyse en Jungiaanse therapie omvatten het graven in je verleden om te kijken naar de oorzaak van de problemen die je probeert te behandelen. Dus, bijvoorbeeld, als je angstig bent over het confronteren van een baas, zal een psychodynamische benadering proberen te bepalen wanneer deze specifieke angst voor het eerst plaatsvond, en hoe vroege trauma’s en relaties hebben bijgedragen aan je huidige hachelijke situatie. “Het idee is dat het kunnen oplossen van vroege gedachten je bevrijdt om anders te kunnen handelen”, zegt Howes.

Psychoanalyse kan lang duren (zoals, jaren) en veel therapeuten zullen het gebruiken in combinatie met een CBT-benadering, iets wat de moeite waard is om in een consultatie te bespreken.

Gespecialiseerde therapie√ęn voor specifieke aandoeningen :

Zowel CGT als psychodynamische therapie√ęn (of een combinatie van deze twee) kunnen effectief zijn voor meer algemene psychische stoornissen, maar als u worstelt met een bepaalde aandoening, zoals een eetstoornis of posttraumatische stress, kan het voordeliger zijn om zie een professional in de geestelijke gezondheidszorg die is gespecialiseerd in behandelingen die op deze problemen zijn gericht. Als u bijvoorbeeld trauma hebt gehad, is er Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) -therapie; als je treurt over een tragische dood, is er rouwtherapie .

Het ding over therapie is echter dat je misschien denkt dat CGT je het beste zal helpen, of dat je een diepe psychoanalyse wilt, of dat slechts √©√©n specifieke soort behandeling je zal helpen. De realiteit is dat therapeuten vaak meerdere benaderingen gebruiken bij de behandeling van een pati√ęnt, en hoewel het nuttig is om een ‚Äč‚Äčtherapeut te vinden die gespecialiseerd is in een bepaalde aandoening, kun je ontdekken dat niet alleen angst of verdriet je problemen bezorgen.

“Niemand loopt de deur in met √©√©n probleem,” zegt Faith Tanney, een psycholoog met een priv√©praktijk in Washington, DC. “Je moet kunnen schakelen met verschillende modaliteiten.”

Wat nog belangrijker is: als je je therapeut leuk vindt en je er voor openstelt, is het soort behandeling waar ze zich in specialiseren misschien geen verschil. “Als je denkt dat je therapeut je geneest, blijf dan bij hen,” zegt Tanney. “Als je denkt dat je therapeut je niet helpt, maakt het mij niet uit wat voor soort therapie ze doen.”

Wat voor soort professional in de geestelijke gezondheidszorg zou ik moeten zien?

Er zijn een paar verschillende soorten mensen met een vergunning en gekwalificeerd om therapie te geven. Psychologen hebben PhD’s en PsyD’s en zijn getraind in zowel psychotherapie als beoordelingstesten. Gelicentieerde klinische maatschappelijk werkers zijn ook getraind in psychotherapie en verrichten functioneel vergelijkbare geestelijke gezondheidsdiensten aan psychologen, maar hebben geen doctoraten. Een gediplomeerd psycholoog is ook getraind in psychotherapie en zal pati√ęnten op dezelfde manier behandelen als een maatschappelijk werker. Psychiaters richten zich vooral op chemische onevenwichtigheden. Ze hebben medische doctoraten en voorschrijven medicijnen (in sommige staten kunnen psychologen ook medicijnen voorschrijven).

Een psychiater is degene om te zien of je op de markt bent voor stemmingscorrigerende medicijnen, maar als je op zoek bent naar gesprekstherapie, kun je beter een psycholoog, maatschappelijk werker of counselor zien. Psychologen hebben de neiging om mensen met een ernstige psychische aandoening te zien, terwijl maatschappelijk werkers en counselors pati√ęnten kunnen helpen die lijden aan meer gebruikelijke vormen van psychische nood. Op de lange termijn echter, zolang je iemand ziet met een geldige door de staat uitgegeven licentie (staten hebben online opzoekingen naar licenties voor psychologen , counselors en klinische sociale werken ), als je je therapeut leuk vindt, zijn hun specifieke inloggegevens niet van belang t echt een verschil maken.

Welk onderzoek moet ik doen voordat ik een consult heb?

Er zijn veel verschillende factoren die bijdragen aan het vinden van een therapeut. Therapie is duur, dus als uw ziekteverzekering het dekt, is het een goed idee om er een via uw provider te zoeken, hoewel sommige therapeuten op een glijdende schaal counseling zullen aanbieden. Locatie is ook een grote factor – als u denkt dat het moeilijk voor u zal zijn om naar uw therapeut te gaan, zult u waarschijnlijk minder snel uw afspraken maken, vooral wanneer u zich nog steeds in het stadium bevindt waarin u het ‘uitveest’.

Als je een bepaald probleem wilt behandelen, wil je wel weten dat je therapeut wat ervaring heeft op dat gebied. Als je worstelt met angst, moet je therapeut weten hoe je angst moet behandelen. Als u boulimie heeft, moet uw therapeut ervaring hebben met pati√ęnten met een eetstoornis. Websites zoals therapy.org en Psychology Today zullen u een beetje vertellen over de expertisegebieden van uw potenti√ęle therapeut, zodat u een idee krijgt van waar u mee werkt.

Vervolgens moet u rekening houden met uw persoonlijke voorkeuren. “Sommige mensen hebben het gevoel dat ze iemand willen die past in een bepaalde leeftijdscategorie. Sommigen willen iemand een beetje ouder en wijzer, sommige mensen voelen zich meer op hun gemak als ze tegen iemand van ongeveer dezelfde leeftijd praten, “zegt Howes. “Gender is er ook een groot deel van. Ik vertel mensen om een ‚Äč‚Äčlijst te maken van drie therapeuten die op papier lijken te passen in hun criteria, die de juiste leeftijd hebben en zich op dat gebied specialiseren, en een proefrit maken met deze therapeuten. ”

Welke vragen moet ik stellen in mijn eerste sessie?

Wanneer u uw drie therapeuten heeft geselecteerd, moet u een raadpleging opzetten, hetzij telefonisch of persoonlijk. Soms zullen therapeuten geen kosten in rekening brengen voor consultaties, en soms doen ze dat, dus het is een goed idee om dat vooraf te bespreken.

Maar als je eenmaal in de consultatie bent, is het belangrijkste om een ‚Äč‚Äčgevoel voor je therapeut te krijgen. “Dit is als een eerste date”, zegt Tanney. Ze raadt aan de ‘waar ga je naar school’ deel van de standaard datingvragenlijst over te slaan – ‘Ze hebben al een licentie, zodat je ze kunt aanklagen’, maakt ze grapjes – en ze gaan recht op je specifieke doelen in en hoe ze kunnen doorgaan om u te helpen deze te bereiken.

“Je hebt mijn naam van iemand gekregen. Je hebt me leren lezen en zien dat ik de vaardigheden heb, ik heb de technieken, ik heb de training, ik heb de ervaring. Nu zullen we zien of dat voor u werkt, “zegt Tanney. “We stellen doelen voor therapie, ik zal je eerst vertellen wat ik denk dat we gaan aanpakken, en je zegt of ze wel of niet logisch voor je zijn.”

Het is ook een goed idee om uw therapeut om hun specifieke beleid te vragen – sommige vereisen een waarschuwing vooraf als u bijvoorbeeld een sessie annuleert of alleen toestaan ‚Äč‚Äčdat u een paar weken vrij neemt zonder te worden gefactureerd. Sommigen zullen je vragen om ze een paar weken voor te schieten voordat je besluit de therapie te be√ęindigen. “Als je denkt dat het tijd is om te vertrekken, zou ik je willen vragen het me te laten weten, dus we hebben een paar weken om dat te bespreken,” zegt Tanney, die haar pati√ęnten een contract laat tekenen.

Uiteindelijk, ga met je gevoel

De echte sleutel tot het vinden van een therapeut is precies hetzelfde als proberen een romantische partner te vinden – er moet een “klik” zijn. Na een paar sessies, als je niet het gevoel hebt dat je therapeut iemand is die je open kunt stellen voor, dan ze zijn niet de therapeut voor jou.

“Het gaat over vertrouwen op je gevoel”, zegt Howes. “De therapeut kan de best opgeleide persoon ter wereld zijn met jarenlange ervaring en bergen boeken, maar als je je er niet voor kunt openen, is de therapeut waardeloos. Of ze kunnen een gloednieuwe stagiair zijn, maar als je je veilig en comfortabel voelt om met hen te praten, zal de therapie meer voordelen bieden. ”

Dus als je een aantal therapeuten hebt getest, kies dan degene waarmee je het prettigst zat om mee te praten. En als je na een paar sessies, of een paar maanden of een paar jaar besluit dat je die verbinding bent kwijtgeraakt, is het goed om te vertrekken. “Je hebt de kracht. Deze persoon is in jouw dienst, “zegt Tanney. Denk niet aan geest en breng uw specifieke zorgen over uw therapeut naar hen toe, want het is altijd een goed idee om iemand een verklaring te geven waarom u denkt dat de dingen niet werken. Maar jij bent de baas. Immers, zoals Tanney zegt: “Dit is niet je vriend, dit is je werkbij.”

Lees Meer